Wie is VEER?

Mijn naam is Véronique Derksen. Vier jaar ben ik werkzaam geweest in het speciaal onderwijs en daarnaast ruim twee jaar als persoonlijk begeleider in de gehandicapten zorg. Hier werkte ik met cliënten met een (zeer) ernstige verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag ( EVB+).

Wat mij altijd al enorm geboeid heeft is hoe het met een kind gaat en dan ook écht hoe het met een kind gaat. Ik ben van mening dat een kind pas tot leren komt, wanneer het goed in zijn vel zit.

Juist om deze reden en mijn affiniteit met de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind ben ik in 2016 de studieboeken weer ingedoken.

Ieder kind is uniek en prachtig en verdient het om dit zelf ook zo te voelen. Je bent goed zoals je bent.

Bij BGL heb ik de opleiding tot Post HBO-kindercoach gevolgd. Tijdens deze opleiding heb ik alle interventies zelf ook uitgevoerd, waardoor ik mezelf heb kunnen verrijken. Doordat ik de interventies zelf heb ervaren kan ik goed inschatten welke interventie passend is bij de situatie en het kind. Tijdens de opleiding heb ik meerdere kinderen gecoacht om werkervaring op te doen. In deze casussen werd ik begeleid en beoordeeld, waardoor ik niet alleen theoretisch maar ook praktisch goed beoefend ben in het coachen van kinderen.

Bij CNLS heb ik de opleiding tot Jamara rekencoach gevolgd. Met deze rekenstrategie kwam ik voor het eerst in aanraking toen een leerling uit mijn klas dit thuis aangeboden kreeg. Vervolgens ben ik een keer meegegaan naar één van zijn sessies. Het boeide mij enorm om te zien hoe deze strategie werkt. In de klas zag ik deze leerling met veel meer plezier en bovenal meer vertrouwen in zichzelf rekenen. Ik dacht: “Ik wil de visie en strategie ook leren en dit kunnen toepassen”.

Vier jaar heb ik op een school voor speciaal onderwijs aan kinderen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking en langdurige zieke kinderen gewerkt. Hiernaast heb ik ook op een voorgezet speciaal onderwijs school en een SBO gewerkt. Ik ben o.a. bekend met autisme, Niet Aangeboren Hersenletsel, Cerebrale Parese, ADD, ADHD, trauma- en hechtingsproblematiek.

Met mijn eindscriptie heb ik mij verdiept in het communiceren met niet-sprekende kinderen, hiervoor heb ik ook een cursus ondersteunde gebarentaal gevolgd. Deze ondersteunende gebarentaal kan ik inzetten wanneer dit nodig is.

Ik ben een jong en enthousiast persoon. Van anderen krijg ik terug dat ik rust en vertrouwen uitstraal. Mijn uitdaging is om in ieder kind de kwaliteiten naar boven te halen. Ieder kind is uniek en prachtig en verdient het om dit zelf ook zo te voelen. Je bent goed zoals je bent.

Veer:

Na de afronding van mijn opleidingen is in januari 2017 mijn droom uitgekomen. Een eigen praktijk in coaching waarin ik kinderen en ouders mag helpen met het vinden van de oplossing die in hen zit.

Veer staat voor meerdere dingen.

Veer is een afkorting van mijn naam. Ik, als persoon, ben er voor jullie.
Een veer is flexibel en beweegt mee met zijn omgeving, maar houdt toch zijn eigen structuur.
Veerkrachtig: het vermogen om interne en externe mogelijkheden aan te boren om met een probleem om te gaan en de draad weer op te pakken.

Ik ben nog lang niet uitgeleerd en kijk er naar uit om me verder te ontwikkelen met diverse opleidingen. Om mezelf te blijven inspireren en mijn kwaliteit te waarborgen neem ik deel aan workshops en intervisiebijeenkomsten met coachcollega’s. Met deze insteek ben ik de opleiding ‘Toegepaste psychologie met jeugd en ontwikkeling’ begonnen. Veer voor kind en gezin is in het bezit van een SKJ registratie, een AGB-code en is aangesloten bij beroepsorganisatie Adiona.

Rouw en verlies bij kinderen en jongeren 

Aan de buitenkant laten kinderen en jongeren hun kwetsbaarheid niet altijd zien en doen ze zich vaak steviger voor dan dat ze in werkelijkheid zijn. In een normaal ontwikkelingsproces is daar niks mis mee en komt het vanzelf goed. Maar wanneer kinderen of jongeren op vroege leeftijd te maken krijgen met een verlies, dan wordt hun veerkracht behoorlijk op de proef gesteld. Juist de onkwetsbaarheid naar buiten, de behoefte om niet anders te zijn dan anderen, zorgt er voor dat kinderen en jongeren vaak alleen staan in hun verdriet. Rouwen in de kinder- en pubertijd hoeft zeker niet te lijden tot kwetsbare volwassenen. Soms komen kinderen en jongeren er steviger en rijker uit. Om dit te kunnen bereiken hebben zij steun nodig van anderen, thuis, school en vrienden.  Om hier stil bij te staan en te onderzoeken wat hierin passend is bij het kind of jongere kan Veer voor kind en gezin ondersteunen. Stuur gerust een berichtje voor de mogelijkheden.

Naast het werken in mijn praktijk aan huis, gevestigd in Nijmegen-Noord (Oosterhout), werk ik ook ambulant bij gezinnen thuis en op scholen. Let op: in de praktijk is geen wachtruimte aanwezig.

Afbeeldingsresultaat voor skj  Afbeeldingsresultaat voor agb